Varsel om økning i felleskostnader fra 01.01.2026
Postet av 0114 Sameiet Trondheimsveien 153-161 den 27. Nov 2025
Styret har nå vedtatt budsjett for 2026. Styret har gått nøye gjennom hver post i budsjettet, og gjort nøye avveininger. Styret har det overordnede ansvaret for å sikre driften av sameiet, herunder også sikre en forsvarlig økonomi.
Noen av de største kostnadsdriverene for sameiet er:
- Kommunale avgifter øker totalt med 15% fra 2025 til 2026. Dette er en stor økning, og vi kan dessverre ikke velge bort denne utgiften.
- Kostnader til forsikring øker med 10% fra 2025 til 2026.
- Styret har lagt til grunn dagens rentenivå for hele 2026.
- Konsumprisindeksen var 3 % fra oktober 2024 til oktober 2025. Dette er lagt til grunn i budsjettet.
Det er viktig at sameiet opprettholder kjøpekraften for tjenester og varer for å kunne drifte og forvalte bygningsmassen.
På bakgrunn av dette blir det følgende endringer i kostnadslinjene på felleskostnadene, hvor alle trer i kraft fra 01.01.2026:
Linjen felleskostnader øker med 4,4%.
Linjen parkering øker med 3%.
Linjene for kapitalkostnader (lån og avdrag på felleslån) reduseres noe som følge av at renten er satt ned. Styret legger til grunn samme rentenivå som idag ut hele 2026.
Styret vil fremover fortsatt være nøktern med pengebruken, og samtidig sikre at sameiet utfører nødvendig løpende vedlikehold. Styrets arbeid fortsetter innen drift, vedlikeholde og oppfølging av vedtak fra årsmøte.
Ved spørsmål, ta forbindelse.
Mvh,
Styret
Tidsplan og praktisk informasjon om skifte av inngangsdører til leilighetene
Postet av 0114 Sameiet Trondheimsveien 153-161 den 30. Okt 2025
Fra 17.november starter prosjektet med å skifte inngangsdørene til leilighetene i sameiet.
Etablering av container, arbeidssted osv. starter 12.november.
Prosjektet vil utføres av Mesterbedriften Lund.
Kontaktperson fra Mesterbedriften Lund for arbeidet: Jan Ove Nerberg, tlf.nr. 94 98 41 14
Arbeidet vil pågå i oppgang for oppgang.
Det er estimert at man bruker en dag pr.leilighet. Det vil si at den enkelte bare blir berørt èn dag.
Fordelingen pr. oppgang:
Oppgang | Uke |
153 | 47 |
155 | 47/ 48 |
157 | 48/49 |
159 | 49 |
161 | 49/50 |
Det er viktig at den enkelte sørger for å gi tilgang til leiligheten den dagen arbeidet skal pågå, jf. vedlagt fremdriftsplan.
Man kan sørge for tilgang til leiligheten ved å være hjemme, ved å legge nøkkel til leiligheten under dørmatten, avtale med naboen eller ved å avtale overlevering med kontaktperson for Mesterbedriften Lund.
Sameiet betaler bare for ett oppmøte for montering av leilighetsdør. Dersom man ikke er hjemme uten å varsle om dette minimum 72 timer før, må seksjonseier dekke ekstra påløpte kostnader.
Nye inngangsdører til leilighetene innebærer:
- Bytte til nytt låssystem til leilighetene. Det blir overlevert nye nøkler av montørene.
- Kikkehull slik man kan se ut i oppgangen fra leiligheten uten å åpne døren.
- Bedre lyddemping mellom gang og leilighet.
- Mindre luktsmitte.
- Dørene leveres med laminat av elegant oak.
- Man kan ikke skru, feste spiker etc. I døren, verken på inn- eller utsiden av døren da man ødelegger brannhemmingen på døren.
Dersom noen pusser opp leiligheten samtidig som det er planlagt skifte av inngangsdører ønsker vi at du sier ifra til styret.
Det blir hengt opp oppslag i hver oppgang for når arbeid pågår i løpet av neste uke.
Det må påregnes arbeidsstøy i oppgangene når arbeidet pågår mellom kl. 07 til 17.
Alle leilighetsdører i sameiet skal skiftes, uavengig av når det er skiftet tidligere.
Seksjonseiere som leier ut må informere egne leietakere.
Detaljert fremdriftsplan:

Vår eiendom - Et felles ansvar!
Oppdatering om fjernvarmeanlegget
Postet av 0114 Sameiet Trondheimsveien 153-161 den 29. Okt 2025
Siden sameiet skrudde på fjernvarmeanlegget for sesongen, har vi opplevd noen driftsproblemer. Mellom annet at varmen i radiatorene har uteblitt i ulike deler av bygningen.
Søstrene Amundsen (rørlegger) var innom igår, tirsdag for å ha en fremskyndet årlig kontroll på anlegget.
Det ble der avdekket noen behov for utskiftinger som nå er rettet opp.
Fjernvarmeanlegget skal utifra det rørleggeren kan se, nå fungere som normalt.
Styret ber derfor beboere om å lufte radiatorene igjen, slik vi får luften ut av fjernvarmeanlegget.
Vi er avhengig av at alle bebere gjør dette.
De som har leilighet i de øverste etasjene må påregne og måtte lufte flere ganger de kommende dagene , da luften i anlegget ofte "flytter seg" øverst i bygget.
Vaktmesteren sjekker jevnlig trykket på fjernvarmenanlegget for å hindre at det kommer luft.
Trykket er pr.d.d. på det høyeste som er anbefalt for fjernvarmeanlegget.
Vår eiendom - Et felles ansvar!
Innbrudd i flere boder
Postet av 0114 Sameiet Trondheimsveien 153-161 den 17. Okt 2025
Styret har fått flere henvendelser om at boder er blitt klippet opp natt til torsdag 16.oktober.
For styret og flere seksjonseiere fremstår det som det har vært innbrudd i ulike boder.
Det er meldt ifra om innbrudd i boder i oppgang 161, 159 og 157.
Styret har idag anmeldt forholdet i Oslo politidistrikt, referanse 16969795.
Den enkelte seksjonseier må selv undersøke om det har vært innbrudd i egen bod, og høre med eget forsikringsselskap om innboforsikringen dekker tapet av eventuelle gjenstander.
Styret ber seksjonseiere som har observert noe mistenkelig natt til torsdag 16.oktober om å si ifra til styret.
Siden innbruddet har skjedd i flere oppganger er en av hypotesene til styret at noen kan ha mistet en, eller flere nøkler til fellesareal. Dersom noen har mistet nøkler til fellesareal ber vi om at dere sier. Dette slik styret i dialog med de som forvalter systemnøklene kan se på ulike tiltak.
Husk å påse at ytterdørene faktisk låser seg da man går inn/ ut av bygget.
Vår eiendom - Et felles ansvar!
Mvh,
Styret
6 Kommentarer
Bli med på den nasjonale Elsikkerhetsdagen 15.oktober!
Postet av 0114 Sameiet Trondheimsveien 153-161 den 14. Okt 2025
Elsikkerhetsdagen arrangeres av det lokale eltilsyn (DLE) og nettselskapene 15.oktober. Når du deltar på Elsikkerhetsdagen er du en del av et landsdekkende løft for elsikkerhet. Sammen skaper vi oppmerksomhet om elsikkerhet, og reduerer risikoen for ulykker!
Tall fra 2024 viser at 24,5% av boligbrannene i Norge startet i elektrisk utstyr, og at 27,3% av brannene startet på, eller i komfyr. Det betyr at over 50% av brannene oppsto som følge av feil i, eller feil bruk av elektrisk utstyr.
DLE og nettselskapene har utarbeidet en enkel digital elsjekk med åtte spørsmål.
https://www.elsikkerhetsdagen.no/nb
Gjennomfører du elsjekken innen 31. oktober, kan du bli med i trekningen av et gavekort verdt 25.000,-
Elsjekken er en enkel egenkontroll, men kan har stor betydning for deg og familien din med tanke på å forebygge boligbrann. Elsjekken ivaretar også seksjonseier sin årlige egenkontroll innen elsikkerhet i egen leilighet.
For deg selv, din familie og naboen - Bli med på den nasjonale Elsikkerhetsdagen 15.oktober!
Vår eiendom - Et felles ansvar!