Nøkler til inngangsdør, kjeller, vaskeri og sykkelbod kan bestilles for kr 528,-. Send mail til styret: trondheimsveien153.161@gmail.com. Seksjonseier må møte personlig, og signere ut nøkkel.

                                                       

    

Sameiet skal tilstrebe likhet i postkasseskilt. 

Vi henstiller derfor til at beboere bestiller postkasseskilt fra posten.

Dersom man melder flytting via folkerregister.no kan du velge å motta gratis postkasseskilt. 


Link til gamle posten skiltbutikk:

https://skilthandelen.no/


                                                                        

Ny lås og nøkler til postkassen kan ordnes gjennom Stansefabrikken.

INSTRUKS FOR RØMNING VED BRANN ELLER BRANNALARM.docx

Instruksen beskriver evakuering ved brann eller brannalarm. 


Sameie har seriekoblede røykvarslere.


Dersom det brenner, må du evakuere ut av bygningen. Samlingsplass for sameiet er i Båthusveien. 

Dersom det er falsk alarm, må du resette alarmen med fjernkontrollen du fikk utlevert til røykvarsleren. 


Du finner svar på vanlige spørsmål, samt guider, på naborom.no.

Sameiet ønsker, i tråd med samfunnsutviklingen, å ha røykfrie inngangsparti. Beboere som røyker henstilles til å røyke ute, og ikke i egen leilighet.

Da man skal røyke ute, oppfordrer styret beboere til å røyke ved benkene i hagen. 

Det er montert askebeger utenfor inngangsdørene hvor røykstumper kan kastes.

Mer informasjon om røykfrie inngangsparti;

https://www.helsedirektoratet.no/tema/tobakk-royk-og-snus/roykeloven-regler-om-roykeforbud#:~:text=praktisk%20og%20form%C3%A5lstjenlig.-,R%C3%B8ykfrie%20inngangspartier,forbudet%20h%C3%A5ndheves%20i%20det%20daglige.

Eiendommen til Sameiet Trondheimsveien 153-161 er forsikret i Gjensidige Forsikring ASA og har polisenummer 82869859.                

                                                                        

Oppstår skade på boligen, forsøk å begrense skadeomfanget mest mulig, samt prøv å kartlegge hva som er årsak til skaden.

                       

Skade kan meldes via forretningsfører OBF på telefon 22 12 23 40 eller e-post firmapost@obf.no eller til styret på trondheimsveien153.161@gmail.com

                       

Forsikringen omfatter ikke innboforsikring. Den enkelte eier plikter selv å tegne innboforsikring.

Ignacy Kozlowski kan treffes på telefonnummer 463 49 660 eller mail ikofiks@gmai.com

    

Skal du leie ut boligen din er det viktig at du setter deg inn i retningslinjene for boligselskapet gjennom vedtekter og eierseksjonsloven.

Kortidsutleie (inntil 30 døgn sammenhengende)
Kortidsutleie i sameiet er begrenset inntil 60 døgn pr. år, jf. gjeldende vedtekter.

Meldeplikt/søknad til styret
Alle eiere som skal leie ut sin bolig i boligselskapet skal opplyse styret på hvem som til enhver tid leier boligen.   

Utleier må sende følgende informasjon om leietakere til styret: 

  • Fullt navn
  • Mobiltelefonnummer
  • Epostadressen
  • Perioden for utleie 

Styret skal verne om liv og helse, og skape et godt miljø for de som bor i boligselskapet. Områder som omfattes av internkontrollforskriften er blant annet sikkerhet ved de elektriske anleggene, brannforebyggende tiltak og sikkerhet på lekeplasser. HMS-ansvaret omfatter også arbeidsgiveransvar for ansatte 

                       

For å oppfylle kravet, må sameiet minst ha et internkontrollsystem på brannvern, byggherreforskriften ved bygge og anleggsarbeid, lekeplassutstyr, jevnlige vernerunder, egenkontroll av det elektriske anlegget i fellesområdene og i boligene.

Styringsdokument for systematisk HMS arbeid i sameiet:

Styringsdokument for internkontroll.pdf

    

Styret skal kartlegge risikosituasjonen for selskapet og dets beboere, og sørge for å gjennomføre tiltak for å hindre at ulykker skjer.

Under finner dere gjeldende risikovurdering, samt HMS mål for sameiet og organisasjonsplan.

Internkontroll TRV 153 161.xlsx

Det kan være ulike årsaker til at du ikke får logget inn. Det kan ta noe tid før dine opplysninger blir registrert i Naborom og vi anbefaler deg derfor å forsøke igjen noen dager senere. Dersom problemet vedvarer etter to uker, ta kontakt med oss på kontakt@naborom.no.

Eier plikter å vedlikeholde bruksenheten. Herunder omfatter vedlikeholdsplikten inventar, utstyr, apparater, vindu, rør, ledninger og innvendige flater.

Vedlikeholdplikten i boligsameier kommer frem av paragraf 32 i eierseksjonsloven. 

Under følger en grunnleggende huskeliste for å forebygge de vanligste skadene som kan oppstå i boligen din. Vi oppfordrer alle til å gå gjennom punktene nedenfor: 

 

Stoppekran

Vet du hvor stoppekranen er og hvordan du stenger vannet? 

Varmtvannsbereder

Hvis du har varmtvannsbereder og denne er plassert i kjøkkenbenk eller i et rom uten sluk, er konsekvansen av en lekkasje stor. Kontroller berederen for lekkasjer jevnt. 

Synlige rør

Sjekk alle synlige rør en gang i året. Ta en god titt på alle rør og sjekk at det ike er vått rundt dem og utenpå.

Sluk 

Alle sluk må renses minst to ganger i året. Skift ut dårlige pakninger. 

Røykvarslere

Test røykvarsleren minst èn gang i året. Test ved hjelp av testkanppen på fjernkontrollen - hold knappen inne noen sekunder og røykvarseleren vil pipe. 

Brannslukningsapparat

Alle seksjoner har fått utlevert ett brannslukningsappart. Dette bør plasseres synlig og tilgjengelig. Brannslukningsapparatet skal sjekkes av kontrollør med lissens hvert femte år, jf. NS-3910. Styret oppfordrer hver enkelt seksjonseier til å vende brannslukningsapparatet en gang i året.

Kjøkkenventilator

Vi anbefaler at du rengjør kjekkenventilatoren hver tredje måned, altså fire ganger i året.

Felleskostnadene forfaller den 15. og gjelder for inneværende måned.

Følgende er inkludert i felleskostnadene:

  • Trappevask
  • Vaskeri
  • Fjernvarme
  • Elektrisitet i fellesareal
  • Kommunale avgifter
  • Avdrag og renter på felleslån
  • Internett og kabel TV
  • Vaktmester
  • Kontroll av brannslukningsapparat hvert 5. år og brannvarsler hvert 10. år.
  • Generell drift av sameiet (forretningsfører, revisor, styrehonorar, brannsikring i fellesareal etc). 

Styret er ansvarlig for økonomien i boligselskapet, og de har mulighet for å øke felleskostnadene ved behov. Eierne vil som regel innen rimelig tid varsles om den planlagte økningen.

Nei, du kan ikke endre forfallsdatoen. Dersom det er ønskelig med en betalingsutsettelse, ta kontakt med boligforvalter OBF på firmapost@obf.no eller 22 12 23 40.

Ja, OBF tilbyr både eFaktura og AvtaleGiro. I dag kan du enkelt motta eFaktura ved å "takke ja til alle eFakturaer" i egen nettbank. Vi gjør oppmerksom på at denne aksepten kun gjelder for deg som fakturamottaker. 


AvtaleGiro opprettes direkte i nettbanken når du betaler felleskostnadene, ved at du følger linken for AvtaleGiro og anvisningene i din nettbank. Det gjøres oppmerksom på at AvtaleGiro typisk trer i kraft først noen uker etter oppretting. Følg med på betalinger de første gangene og betal eventuelt manuelt inntil avtalen er i gang. Avtalegiro kan opprettes på vegne av andre. 


Om du ikke har lagt inn avtalegiro eller aksept til eFaktura, vil du motta faktura på e-post eller per brevpost. Faktura per brevpost sendes først dersom du ikke åpner e-post med faktura innen 4 dager.

Som eier har man en rekke forpliktelser overfor boligselskapet. Manglende betaling er å anse som et betalingsmislighold. Kravet blir purret og fulgt opp etter gjeldende rutiner. Inndrivelseskostnader belastes skyldner. I ytterste konsekvens, vil betalingsmislighold resultere i salgspålegg av leiligheten.


Dersom kravet er gått til inkasso, kan du logge inn på selvbetjeningsportalen til Klare Inkasso for enklere håndtering. Her vil du finne oversikt og status gjeldende mottatt krav og eventuelt tidligere krav. 

Du kan også ta direkte kontakt med Klare Inkasso på kundeservice@klarefinans.no eller 75 40 36 00.

Logg inn på selvbetjeningsportalen her (krever bankID).

Er det to eiere av leiligheten må innfordringen mot begge eierne gjøres parallelt. Hovedkravet og renter skal kun skal betales èn gang, mens gebyrer og eventuelle salær skal betales av begge eierne. I praksis betyr dette at den ene fakturaen skal betales I sin helhet, mens medeier kun skal betale purregebyr/salær. Har du spørsmål til dette kontakter du Klare Inkasso post@klareinkasso.no eller på tlf 75 40 36 00.

Nei, du kan ikke endre forfallsdatoen. Dersom det er ønskelig med en betalingsutsettelse, ta kontakt med oss på firmapost@obf.no  eller 22 12 23 40. 

Her kan du se guide for hvordan du legger til leietaker og hustandsmedlem i din bolig.

Last ned guide her

Her kan du se guide for hvordan du publiserer et innlegg via appen Naborom.

Last ned guide her

Her kan du se guide for hvordan du fjerner leietaker og hustandsmedlem.

Last ned guide her

I eierseksjonssameier skal ordinært årsmøte avholdes innen utgangen av juni hvert år.

Normalt vil seksjonseiere motta varsel om dato for årsmøte innen utgangen av januar.




OBF er rådgiver for styret og boligselskapet, og har ingen mulighet til å instruere styrene til å foreta avgjørelser. Årsmøte er boligselskapets øverste organ. Styret er valgt av årsmøtet og representerer boligselskapet i alle formelle sammenhenger.

Vedlagt ligger innkalling og protokoll for det siste avholdte årsmøte. 

Innkalling årsmøte 22mai 2023.pdf

Styret skal lede boligselskapet og sørge for forvaltningen av boligselskapets anliggende i samsvar med lov, vedtekter og beslutninger fra årsmøte. Styret kan treffe vedtak i alle saker med mindre beslutningsmyndigheten ved lov eller vedtekter er flyttet til årsmøte.

Styrets viktigste oppgaver er:

  • Sørge for vedlikehold og drift av eiendommen
  • Styre boligselskapets økonomi og vedta budsjett, herunder foreta nødvendige reguleringer av felleskostnader
  • Anvise fakturaer til betaling
  • Treffe beslutninger om bruk av midler til vedlikehold, bomiljøtiltak og andre driftskostnader
  • Håndheve husordensregler, herunder behandle klagesaker og treffe beslutninger om advarsler og salgspålegg/fravikelser
  • Ved behov avholder styret møter, hvor løpende og innkomne saker tas opp. Styret skal føre protokoll over sin saksbehandling og beslutninger
  • Besvare henvendelser fra beboere
  • Være kontaktperson overfor leverandører og følge opp leverandører


Med mindre det er tidskritisk, ønsker styret at henvendelser sendes til trondheimsveien153.161@gmail.com 

Normalt vil henvendelser bli besvart innen syv virkedager.

I saker som krever lenger tid, vil styret estimerer tidspunkt for svar til den enkelte seksjonseier.

Som hovedregel er referat fra styremøter og andre dokumenter styret utarbeider regnet som interne styredokumenter. 

Dersom eiere ønsker at styret skal redegjøre for spesielle saker de har arbeidet med, må det fremmes ønske om orientering fra styret på årsmøte.

Sameiet har frem til 30.juni 2023 avtale med Økonomiske løsninger om renholdet i sameiet.

Fra 01.juli 2023 har sameiet inngått avtale med Fortrinn om renhold i fellesareal.

Sameiet har avtale med Hafslund som strømleverandør for fjernvarme og elektrisitet i fellesareal.

P-service AS tar kontroller over hvem som står parkert ved parkeringsplassene. 

De som har fått tildelt parkeringsplass må ha parkeringsbevis synlig i bilruten. 

Sameiet har avtale med Brannsikring Vestfold AS angående kontroll av brannslukningsapparat og røykvarslere. 

                                                                        

I henhold til NS-3910 skal brannslukningsapparat i private hjem kontrolleres hvert femte år. Neste kontroll der er oktober 2027. Brannslukningsapparat i fellesareal skal i henhold til NS-3910 kontrolleres hvert år. Neste kontroll der er oktober 2023.


Den seriekoblede røykvarsleren alle fikk montert oktober 2022 har batterlevetid på 10 år. 

Den må derfor byttes i oktober 2032.